ERTMS – det nya signalsystemet för järnväg

Det uppdrag jag har haft längst tid drog igång 2016 och är kopplat till trafiksäkerhet på järnväg.

Mitt uppdrag är att företräda tågoperatörer i ett antal EU finansierade projekt, där Trafikverket är projektägare, och som omfattar installation av ERTMS ombord på lok och motorvagnar. ERTMS står för European Rail Traffic Management System och bygger på en europeisk standard för tågskyddssystem. Det projekt som drog igång 2016 där jag företräder Nordic Re Finance är i slutskedet och avslutas 31 december 2024. Ett utdraget projekt som har förlängts flera gånger bland annat på grund av utmaningar med materialleveranser kopplat till Coronapandemin och kriget i Ukraina. Nu när det är dags att knyta ihop säcken kan vi konstatera att trots många utmaningar har vi ändå lyckats installera ERTMS ombord på 4 lok av typen Rc4 som innan projektslut ska vara godkända för trafik i både Sverige och Norge.

Sedan 2016 har fler projekt för installation av ERTMS i lok startats, med Trafikverket som projektägare och koordinatör, och jag företräder 2 olika tågoperatörer i totalt 3 st olika projekt. Det projekt som sträcker sig längs har just nu ett slutdatum vid årsskiftet 2026/2027.

Uppdrag som sträcker sig över 10 år hör inte till vanligheterna men det är spännande att följa en process under så pass lång tid.

Mer aktuellt

Friskvårdshalvdag

Friskvårdsdag för reflektion och njutning ger positiva resultat på arbetet framåt.

ERTMS – det nya signalsystemet för järnväg

Det uppdrag jag har haft längst tid drog igång 2016

Trippla världscupper till Östersund

Och jag är en del av tävlingarnas organisationskommitté